Tags:

Jak stworzyć biznesplan?

Comment

O rynku pracy

Biznesplan, to dokument służący ocenie opłacalności przedsięwzięcia gospodarczego przygotowywany nie tylko na potrzeby zewnętrzne przedsiębiorstwa, jak pozyskiwanie źródeł finansowania, ale również na potrzeby wewnętrzne, pozwalające podejmować właściwe decyzje, by uniknąć porażki biznesowej. Jak prawidłowo sporządzić biznesplan?

Streszczenie przedsięwzięcia

Pierwsza część biznesplanu spisywana na samym końcu, zawierająca wszystkie najistotniejsze informacje, to tzw. streszczenie biznesplanu. Streszczenie musi być przejrzyste i staranne, gdyż stanowi wizytówkę całego biznesplanu. Zawiera ono cel, zapotrzebowanie na środki wraz z przeznaczeniem, a także opis produktów z uwzględnieniem korzyści dla klienta.

Charakterystyka przedsiębiorstwa

Drugim elementem biznesplanu jest krótka charakterystyka działalności zawierająca informacje o firmie, takie jak nazwa, forma prawna, dane teleadresowe, przedmiot działalności oraz życiorys właściciela. W prawidłowo sporządzonym biznesplanie charakterystyka zawiera również misję przedsiębiorstwa oraz informacje o posiadanych zasobach.

Opis produktu lub usługi

Trzecim elementem biznesplanu jest charakterystyka oferowanego produktu lub usługi oraz przedstawienie cech wyróżniających go na tle konkurencji. W tej części biznesplanu należy uwzględnić strategię cenową, koszt jednostkowy, cenę konkurencji, ewentualne rabaty oraz kanały dystrybucji. Nie może zabraknąć informacji na temat technologii wytwarzania, planów związanych z unowocześnieniem oraz faz cyklu życia produktu. Jeżeli dotyczy, to należy również umieścić wzmiankę o patentach i prawach autorskich.

 

Strategia marketingowa

W tej części biznesplanu należy zastanowić się nad reklamą oraz promocją produktu. Aby opracować strategię sprzedaży należy określić grupę docelową, do której skierowana będzie oferta. Ponadto trzeba wybrać metody, którymi będziemy docierać do klienta, a także zaplanować budżet reklamowy, czyli określić, jaki procent od dochodu przeznaczany będzie na kampanię reklamową. W tej części należy ułożyć harmonogram zawierający cele i terminy realizacji.

Analiza finansowa

Najważniejszym elementem biznesplanu jest analiza finansowa, będąca prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów. Należy tutaj uwzględnić posiadany kapitał, źródła finansowania, stopę zwrotu zainwestowanego kapitału oraz informację na temat przyszłego zapotrzebowania na kapitał. Istotne jest, aby analiza finansowa zawierała założenia, na bazie których sporządzono prognozy lub załączniki będące podstawą wyliczeń.

Analiza SWOT

Ostatnim elementem biznesplanu jest analiza SWOT będąca narzędziem pozwalającym określić mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia płynące z otoczenia. Szczegółowa analiza rynku pozwala ustalić, jaką pozycje zajmuje nasza firma. Skorelowanie najmocniej powiązanych ze sobą czynników jest podstawą do zbudowania odpowiedniej strategii.

Biznesplan jest dokumentem przydatnym nie tylko na etapie tworzenia nowego przedsiębiorstwa, ale również podczas reorganizacji już istniejącej firmy.

 

Źródło zdjęć: www.pixabay.com

Dodaj komentarz