Komunikacja niewerbalna jest nieodłącznym elementem porozumiewania się ludzi. Czasami słowa mówią jedno, a gesty wskazują na coś zupełnie innego. Kiedy dochodzi do rozbieżności między tym, co chcemy przekazać rozmówcy, a tym, co naprawdę myślimy, odbiorca podświadomie wychwytuje te sygnały i możemy nie osiągnąć zamierzonego celu. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. W rozmowie kwalifikacyjnej nie chodzi tylko o kompetencje, ale również o to, jak prezentują się kandydaci. Znajomość podstawowych zasad mowy ciała pozwoli nam uniknąć błędów, wywrzeć dobre wrażenie oraz odczytać prawdziwe nastawienie, jakie ma do nas osoba przeprowadzająca rekrutację.
Uśmiech i kontakt wzrokowy
Pierwszą podstawową rzeczą jest szczery uśmiech, który jest dobrym początkiem rozmowy, gdyż symbolizuje człowieka kontaktowego i otwartego. Bardzo ważny jest także kontakt wzrokowy. Nie należy patrzeć się w oczy przez cały czas, gdyż może to wywołać niechęć rozmówcy, jednak rozbiegany wzrok może wywołać wrażenie lekceważenia, natomiast oczy skierowane w kierunku podłogi mogą oznaczać nierzetelność lub zakłopotanie. Należy uważnie słuchać i sygnalizować swojemu rozmówcy swoją obecność i zainteresowanie okazjonalnym przytakiwaniem. Jeśli chodzi o mimikę twarzy, to ściąganie brwi i trzymanie zaciśniętych ust będzie świadczyć o niezadowoleniu.
Pozycja ciała i kontakt fizyczny
Kandydat do pracy powinien uważać na to, by nie krzyżować palców, ramion oraz nóg, gdyż będzie to sprawiać wrażenie nieobecności. Bardzo istotne, by ciało zwrócone było w kierunku rozmówcy. Należy unikać gestów agresji, takich jak zaciskanie pięści, czy wyciąganie palca wskazującego. Bardzo istotną sprawą w kwestii pierwszego wrażenia jest też dystans fizyczny. Każdy ma swoją prywatną strefę, która sprawia, że po jej przekroczeniu czujemy się nieswojo. Ważne jest zatem, aby zachować odpowiedni dystans. Przyjmuje się, że prawidłowa odległość podczas rozmowy powinna wynosić więcej, niż 80 cm, a w chwili podawania ręki i przedstawiania się maksymalnie można zbliżyć się na 60 cm. Uścisk dłoni powinien być zdecydowany. Delikatny uścisk, tylko palcami uważany jest za nieszczery. Osoba taka postrzegana jest za zamkniętą w sobie i bojącą się czegoś. Podczas pozycji siedzącej nogi powinny być złączone, gdyż szeroko rozstawione nogi w przypadku mężczyzny będą świadczyć o nadmiernej pewności siebie i pyszałkowatości, a u kobiety będą wyglądać nieelegancko.
Rozmowa kwalifikacyjna to specyficzna sytuacja, w której do głosu dochodzi stres i wiele nieuświadomionych gestów. Jeśli chcemy dobrze wypaść, warto dla przećwiczenia odegrać rozmowę kwalifikacyjną z kimś bliskim, a w celu wychwycenia swoich błędów w mowie ciała, nagrać ją za pomocą kamery. W ten sposób łatwiej będzie dostrzec typowe gesty wykonywane w stresie. Podczas faktycznej rekrutacji należy pamiętać o tym, aby mężczyzna nie emanował nadmierną pewnością siebie. Kobieta powinna natomiast unikać zachowania kokieteryjnego i nadmiernie dziewczęcego. Język ciała powinien być dopasowany do branży i stanowiska, a zatem im wyższe stanowisko, na które aplikujemy, tym mowa ciała powinna być bardziej powściągliwa.
Źródło zdjęć: www.pixabay.com