Klasa samochodów – podział na segmenty rynkowe

Comment

O przemyśle i technologiach

Klasyfikacja samochodów uzależniona jest od ceny, wyposażenia, wielkości oraz jakości wykonania. Zróżnicowana oferta ułatwia nabywcom wybór właściwego modelu spośród innych w swojej klasie. Segmentacja jest oczywiście umowna, gdyż nie występują ściśle określone kryteria. Przynależność modelu do danej klasy określa producent oraz potencjalni nabywcy. Co do niektórych modeli nie ma najmniejszych wątpliwości w kwestii ich klasyfikacji, jednak są i takie, których pozycja znajduje się na granicy segmentów. Sprawdźmy, jak dzielimy samochody na klasy ze względu na segmenty rynkowe?

Klasa A

Najmniejsze pojazdy przeznaczone do jazdy miejskiej zaliczamy do segmentu klasy A. Są to auta kompaktowe skierowane do tej grupy odbiorców, która przemierza krótkie dystanse. Ich zaletą są niskie koszty eksploatacji. Mimo niewielkich rozmiarów są to auta z reguły pięcioosobowe. Silniki takich pojazdów są zazwyczaj niewielkiej pojemności. Jeśli chodzi o cenę, to u każdego z producentów są to auta najtańsze w ofercie. Posiadają uboższą wersję wyposażenia i niewielki bagażnik, ale za to coraz częściej występują w wersji z silnikiem elektrycznym. Najpopularniejsze auta w tej klasie to Peugeot 107, Fiat Panda, Toyota Aygo, czy Citroen C1.

www.pixabay.com

Klasa B

To również miejskie samochody, jednak nieco większe niż auta klasy A. Oferują więcej miejsca swoim pasażerom, bardziej pakowny bagażnik oraz lepsze wyposażenie. Dzięki temu podróżowanie w dalszych trasach nie jest uciążliwe. Producenci oferują w tym przypadku zarówno silniki o pojemności 1,0 l, jak i dwulitrowe silniki o większej mocy. Popularni przedstawiciele w tej klasie to Toyota Yaris, Skoda Fabia, Opel Corsa oraz Volkswagen Polo.

Klasa C

Samochody klasy C stanowią najbardziej uniwersalny segment rynku motoryzacyjnego. Auta te spełniają funkcję rodzinną. Pośród samochodów tej klasy można znaleźć hatchbacka, sedana oraz kombi. Samochody klasy C świetnie sprawdzają się w mieście, jak i na dłuższych trasach, a największa różnorodność sprawia, że konsumenci wybierają je najczęściej. Pośród aut tej klasy znajdziemy typowe modele takie jak, Ford Focus, Mazda 3, Peugeot 308, a także Audi A3, Mercedes klasy A, czy Volvo V40 stanowiące klasę premium (kompaktowe auta w cenie samochodów o klasę wyższych). Producenci oferują także wersje sportowe o ponadprzeciętnych osiągach, jak np. Honda Civic Type-R, czy Ford Focus RS.

Klasa D

Auta klasy D, to komfortowe auta rodzinne, które świetnie sprawdzają się na dłuższych odcinkach. Są komfortowe, wygodne i bezpieczne. Ich długość wynosi około 4,5 metra, a pojemność silnika przekracza 2 litry. Często pełnią funkcje reprezentacyjne, z uwagi na to, że są bardziej ekskluzywne od samochodów klasy C i lepiej wyposażone. Przykłady, to Volvo S60, Mazda 6, Volkswagen Passat, Toyota Avensis.

Klasa E

Bogato wyposażone auta o zwiększonej długości i szerokości. Przeznaczone są na dalsze trasy, dla rodzin oraz jako samochody biznesowe. Zapewniają doskonały komfort i przyjemność z jazdy. Silniki w samochodach klasy E cechuje zazwyczaj duża pojemność, gdyż w przypadku tych aut oszczędność spalania raczej nie ma znaczenia. Przedstawiciele, to Skoda Superb, Mercedes klasy E, Audi A6, Volvo S80.

Klasa F

Luksusowe samochody, wykorzystywane często przez władze państwowe wysokiego szczebla. Są to limuzyny o bogatym wyposażeniu i najlepszych silnikach. Wyposażone są we wszelkie nowinki technologiczne zapewniające komfort i bezpieczeństwo. Pośród nich można znaleźć tzw. auta ultra-luksusowe (F+) produkowane na specjalne zamówienie. Do Aut klasy F zaliczamy Audi A8, Mercedes klasy S, BMW serii 7, natomiast do klasy F+ Maybach 57/62, Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental/Bentley Mulsanne.

Klasa G

Auta klasy G, to samochody sportowe, osiągające największe prędkości. Produkowane są najczęściej w wersjach limitowanych. Samochody bardzo drogie, przeznaczone dla najbogatszej grupy społecznej, jak np. Audi R8, Mercedes SLR, BMW serii 6, Jaguar XK, CLK/CL, Maserati GranTurismo, Porsche 911.

www.pixabay.com

Klasa H

Segment rynku przeznaczony dla młodych nabywców są to auta klasy H, czyli kabriolety. Są pozbawione całkowicie dachu lub posiadają składany. Występują jako wersje samochodów innych klas. Popularni przedstawiciele to Mazda mx-5, czy Audi TT Roadster.

www.pixabay.com

Klasa I

Auta terenowe przeznaczone do trudnych warunków. Wyposażone w mocne silnik, porządne zawieszenie i napęd na 4 koła. W tej klasie znajdziemy nie tylko typowe auta terenowe takie jak, Jeep Cherokee, czy Land Rover Defender, ale również popularne w ostatnim czasie SUV-y, przypominające wyglądem auto terenowe, ale przeznaczone do jazdy po mieście. Ich zaletą jest duża przestrzeń bagażowa, a także doskonała widoczność kierowcy. Popularne SUV-y, to Audi Q7, Range Rover, Volkswagen Touareg, Volvo XC90.

www.pixabay.com

Klasa K

Do samochodów tego segmentu zaliczamy vany i minivany, przeznaczone dla co najmniej 5 osób. Są to duże rodzinne samochody o zróżnicowanym standardzie wyposażenia. Komfortowe w dalszej podróży i pakowne, dzięki czemu świetnie nadają się na auta rodzinne i dostawcze. Jest to bardzo obszerny segment, w którym znajdziemy takie auta jak, Volkswagen Sharan, Citroen Xsara Picasso, czy Mercedes klasy B.

Powyższa klasyfikacja stanowi umowny zbiór obowiązujący w Europie. Jego podstawą jest wielkość auta.

 

Dodaj komentarz