Brak chłodzenia jednostki napędowej może doprowadzić do poważnych konsekwencji w postaci uszkodzonego silnika. Aby tego uniknąć trzeba jak najszybciej usunąć usterkę. Jakie są najczęstsze przyczyny usterek?
Uszkodzony termostat
Najprostszą awarią układu chłodzenia jest zablokowany termostat. Jeśli termostat uszkodzony jest w pozycji otwartej, to auto zbyt mocno nagrzewa się w okresie letnim, natomiast zimą mniej sprawnie działa ogrzewanie. Z zablokowanym termostatem można jeździć niezauważenie całymi miesiącami. Warto jednak usunąć awarię, gdyż nie pozostaje ona bez wpływu na silnik, a dodatkowo wzrasta zużycie paliwa. Gorzej jest w sytuacji blokady termostatu w pozycji zamkniętej. Auto przegrzewa się po przejechaniu kilku kilometrów, a wskazówka na zegarze temperatury szybko przekracza temperaturę dozwoloną. Trudno zatem nie zauważyć defektu. Takiej sytuacji nie należy bagatelizować, gdyż może dojść do zatarcia silnika. Jeśli istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia termostatu, to zaleca się jego wymianę, tym bardziej, że jest to niewielki koszt, który wynosi około 30 zł. Przy okazji wymiany termostatu warto wymienić również płyn chłodniczy.
Uszkodzona chłodnica
Przyczyną utraty wydajności chłodnicy może być jej zanieczyszczenie. Brud i kurz osadza się bowiem na lamelach pełniących funkcję odprowadzenia ciepła. Zdarza się, że podczas czyszczenia chłodnicy, wyeksploatowany materiał, z którego wykonana jest chłodnica odpada razem z osadzonym zewnętrznym brudem. Chłodnica traci szczelność i konieczna staje się jej wymiana. Sposób naprawy i regeneracji chłodnicy uzależniony będzie od jej budowy. Naprawa polega na wymianie rdzenia wymiennika na nowy. W przypadku małych nieszczelności możliwe jest ich spawanie i lutowanie. Bardzo istotne, by takie czynności wykonał profesjonalny serwis, gdyż nie każdy warsztat zrobi to skutecznie. Bywa również tak, że uszkodzeniu ulegają takie elementy chłodnicy, jak króćce, mocowania oraz gwinty.
Układ chłodzenia pracuje w obecności płynu chłodniczego, dlatego kontrolowanie jego stanu powinno odbywać się regularnie. Nigdy nie należy kontrolować jego stanu, gdy jest gorący, gdyż możemy ulec poparzeniu. Nie wolno dolewać także zimnego płynu do ciepłego układu, gdyż może to spowodować pęknięcie i uszkodzenie uszczelki głowicy.
Źródło zdjęć: www.pixabay.com