Skuteczna promocja i reklama stanowią źródło sukcesu firmy. Wydawać by się mogło, że każdy rodzaj kampanii reklamowej powinien przynieść wzrost sprzedaży, jednak nie zawsze strategia reklamowa będzie w każdym przypadku skuteczna. Istotą skutecznej kampanii reklamowej są badania marketingowe. Czym są badania marketingowe i kto je wykonuje?
Czym są badania marketingowe?
Badania marketingowe, to zespół technik służących do zbierania informacji oraz ich przetwarzania w celu zminimalizowania ryzyka wynikającego z podejmowania decyzji marketingowych. Badania marketingowe pozwalają zidentyfikować potrzeby konsumenta oraz podjąć działania marketingowe zmierzające do zaspokojenia oczekiwań klienta i maksymalizacji zysku. Ich celem jest wyjaśnienie istoty zmian podażowych oraz dokonanie ulepszeń asortymentowych przedsiębiorstwa.
Przedmiot badań marketingowych
Przedmiotem badań marketingowych są nie tyko nowe produkty i sprawdzanie produktów konkurencyjnych, ale również testowanie produktów będących już w sprzedaży. Ponadto ocenie poddawana jest pojemność rynku, udział firmy w rynku, media, trendy branżowe, zatrudnienie, a także lokalizacja zakładów produkcyjnych i placówek handlowych. Celem badań jest dostarczenie informacji na temat zmian zachodzących w otoczeniu, ogólnej sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej oraz pozycji firmy wobec konkurentów.
Kto wykonuje badania marketingowe?
Badania marketingowe prowadzone są przez domy mediowe na bezpośrednie zlecenie klientów lub rodzimych agencji reklamowych. Domy mediowe wywodzą się z agencji reklamowych, które pierwotnie zajmowały się kompleksowym zakupem i planowaniem kampanii reklamowych. Wzrastający rynek reklamowy wymusił utworzenie w ramach agencji reklamowych działów mediowych, które następnie przekształciły się w osobne spółki zwane domami mediowymi. Oprócz prowadzenia badań medialnych, dom mediowy planuje zakup mediów oraz negocjuje ceny z dostawcami czasu i przestrzeni reklamowej.
Źródło zdjęć: www.pixabay.com