Wymiana świec zapłonowych nie jest skomplikowaną czynnością, jednak nieprawidłowe postępowanie może skutkować uszkodzeniem silnika. Jak prawidłowo dokonać wymiany świec zapłonowych?
Zużyte świece
Kiedy silnik pracuje nierównomiernie oraz zaczyna wzrastać zapotrzebowanie na paliwo, to można podejrzewać zużyte świece. Stan świec zapłonowych należy kontrolować podczas corocznych przeglądów auta. Sprawne świece charakteryzują się tym, że ich izolatory mają szary lub brązowy nalot. Czarny kolor, zaolejenie oraz mechaniczne uszkodzenia wskazują na to, że konieczna jest ich wymiana.
Wymiana świec
Przed wymianą świec warto pamiętać, żeby wybierać części pasujące do konkretnego rodzaju silnika. Wymieniać zawsze należy cały komplet. Wymiana świec zapłonowych powinna odbywać się przy wyłączonym zapłonie i zimnym silniku. Zdejmujemy plastikową osłonę z jednostki silnika. W nowszych samochodach będą znajdowały się cewki, w starszych przewody wysokiego napięcia, gdzie każdy przewód podłączony będzie do danej świecy. W przypadku cewek, trzeba wiedzieć o tym, że nie zawsze jedna cewka obsługuje jedną świecę. Przed demontażem cewek odpinamy od nich wtyczki. Do wymiany potrzebny będzie szczeliniomierz, za pomocą którego sprawdzimy wielkość szczeliny między elektrodami. Przyda się także klucz do świec oraz klucz dynamometryczny. Po wykręceniu świecy ostrożnie oczyszczamy jej gniazdo. Należy uważać, aby nie uszkodzić ceramicznego izolatora, gdyż może to uniemożliwić demontaż. Gwint nowej świecy smarujemy olejem silnikowym oraz wkręcamy ręcznie, dokręcając pod koniec kluczem. Zbyt słabe przykręcenie świecy może uszkodzić głowicę, natomiast zbyt mocne może spowodować pęknięcie stożka świecy. Do właściwego osadzenia świecy służy właśnie klucz dynamometryczny. Po zamontowaniu świec podłączamy przewody zgodnie z kolejnością zawartą w instrukcji samochodu.
Konieczność wymiany świec wiąże się nie tylko z ich uszkodzeniem, ale również z zaleceniami producentów, zgodnie z którymi termin ich wymiany uzależniony jest od przebiegu i waha się w przedziale od 30 do 100 tysięcy kilometrów.